Americké vozy a zkušenosti s jejich provozem v česku

Ameriky ve mně začaly pořádně hlodat, když se jednou za mnou na zahradu stavil kámoš, který právě koupil černý Pontiac Firebird třetí generace. Sice to byl jen šestiválec 2.8, ale před pěti lety to udělalo dojem dostatečný. Knight Rider přijel do Zábřehu :)

Pontiac Firebird třetí generace
Pontiac Firebird třetí generace

Čas plynul, ameriky kolem mně taky plynuly (další, tentokrát červený Firebird už V8, černé camaro, báječný partyvan Ford Aerostar) a já pomalu hledal náhradu za žigulíka, který byl mým úplně prvním vozítkem.

Pontiac Firebird
Pontiac Firebird

Volba padla na Chrysler Vision r.v. 94, cena na konci roku 2002 byla 130 tisíc-kdo pamatujete, před vstupem do EU byla auta pořádně drahá. Financovala to celkem dobrá studentská půjčka. Auto jsem měl celkem 3 roky, nalítal jsem v něm zhruba 70 tisíc km. Skoro hned ze startu se dělala repase šaltru (tuším 25kkč) a měnily přední ložiska (FWD-2×5000), po sejmutí zajíce se zavařovaly trubky u klimy, jinak už si nepamatuju vlastně nic velkého. Celkově to stálo asi dost peněz, nebyl to ideální výběr (ale tehdy nabídka nebyla jako dnes a vůbec jsem neznal lidi „okolo“, což je imho hodně podstatné), ale řekl bych, že to byla dobrá škola. Zase autko jezdilo jen za 9-10 litrů, pohodový kočár, tempomat, kůže, elektrika, klima, třikrát jsem s ním byl poměrně daleko v zahraničí.

Toto auto po jednom nešťastném incidentu, který zde nebudu pitvat, odpočívá doufám v pokoji na zahradě kolegy američana.

No a loni na podzim jsem si pořídil Cadillac, abych jakože i líp reprezentoval firmu. Je to 1997 Seville SLS. Motůrek 4,6 V8 Northstar, 275 koní, 407 Nm, celkem složitý, uvidíme, zda vydrží. Bohužel zase FWD, ale tohle auto byl tak jakože můj sen, takže co narobím. Zatím jsem měnil jen spotřebku-oleje, stěrače, svíčky (8xNGK z USA za 1500), kabely, aktuálně je na cestě z USA těsnění ventilového víka (44 dolarů), poňadž to trochu žere olej. Dokupoval jsem za 200 Kč chybějící dno kufru a za asi 10 babek vnitřek do CD měniče, který taky absentoval. Auto má už téměř dostatečný výkon (absolutní je až Corvette Z06), stovku za 6,9s koho by to zajímalo, ale hlavně se jednoduše ovládá, zatím i plynule řadí a má poměrně kvalitní proprietární audio BOSE.

5th Cadillac Seville SLS 1997
5th Cadillac Seville SLS 1997

Je mi jasné, že jsem v pasti. Evropská ani japonská auta mi vůbec nic neříkají, přijdou mi jako nepovedené tvrdé a plastové imitace. Žádné chromy, žádné znáčky na kapotě a tak. Doufám, že Sevilla vydrží co nejdýl, každopádně budu-li pořizovat jiný vůz, bude z té správné strany Atlantiku.

O SLS možná někdy vyjde komplexnější článek na AR, zatím ale není čas.

Fotky na http://www.pajorek.net/SLS – hosting je to bídný, občas nefachá.