analýza současné obchodní situace mezi Českou republikou a Korejskou republikou

Zde je pro vás analýza současné obchodní situace mezi Českou republikou a Korejskou republikou (KR) a základní poznatky o dopadu Dohody o volném obchodu mezi EU a Korejskou republikou (Dohody) a jejích jednotlivých opatření na českou ekonomiku, vývozce a dovozce. Cílem studie bylo zhodnotit a kvantifikovat dopad Dohody na ČR a na česko-korejské obchodní vztahy. Pro kvalitativní analýzu byla použita Dohoda a dostupná literatura a pro získání kvantitativních výsledků byl sestaven model všeobecné rovnováhy. Objem vzájemné obchodní výměny mezi Českou republikou a Korejskou republikou dosáhl v roce 2009 úrovně 30 mld. korun. Obchodní bilance s Korejskou republikou je dlouhodobě negativní pro českou stranu, ale dynamika českých vývozů je rostoucí a rychlejší než v případě Korejské republiky. Přibližně 60 % z celkových vývozů z České republiky do KR a 75% dovozů do České republiky z KR se odehrává pouze ve třech skupinách. Pro oba směry jsou to reaktory, kotle a ostatní mechanické přístroje (skupina 84) a elektronika a elektrické komponenty (skupina 85). Pro vývoz skupinu doplňují hračky (skupina 95) a pro dovoz motorová vozidla, traktory a kola (skupina 87). Obchodní výměna se tak při pohledu na dvoumístnou klasifikaci z velké části překrývá, obchod však probíhá v odlišných podskupinách. Obchodní výměna ve službách zatím není tak intenzivní, s podílem 4% na celkové obchodní výměně však nabývá na své důležitosti. ČR i KR zaujímají důležité postavení v produkci automobilů na evropském i světovém trhu. Dovozy korejských aut do České republiky se postupně snižují jako důsledek zahájení výroby v továrně Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích v roce 2008 a také jako důsledek celosvětové změny ve strategii korejských výrobců automobilů. Produkce automobilů v ČR v posledním období vzrostla meziročně o 3%. Se vzrůstající poptávkou po korejských automobilech bude růst i produkce nošovické továrny a dovoz autodílů z KR, což může představovat další příležitosti pro české výrobce. Analýza změn na trzích v souvislosti s Dohodou pomocí CGE modelu ukazuje, že celkový dopad Dohody na hlavní makroekonomické ukazatele se bude pohybovat v řádech pod jednou desetinou procenta. Efekty na dílčí odvětví se budou lišit podle míry změny ochrany v daném odvětví a podle obchodní aktivity České republiky v tomto odvětví. V souvislosti s Dohodou se profilují také některá malá odvětví, u nichž lze v důsledku odstranění vysokých překážek obchodu očekávat růstový potenciál. Z hlediska produkce bude mít Dohoda největší dopad na zpracovatelský průmysl, kde lze očekávat mírný pokles zejména ve výrobě motorových vozidel a v elektrickém strojírenství v důsledku zvýšených vývozů korejského zboží do Evropské unie. Nárůst produkce lze na druhou stranu očekávat v ostatním strojírenství a telekomunikačních službách. Obchodní výměna s KR v důsledku Dohody výrazně posílí. Vývoz vzroste o 25,9 %, zatímco dovoz pouze o 15,1 %. I přes výrazně vyšší nárůst vývozu nad dovozem se schodek obchodní bilance s KR prohloubí o 13,2 % kvůli výrazně vyššímu absolutnímu objemu dovozu oproti vývozu. V rámci obchodní výměny budou posilovat zejména tradiční odvětví, která na obchodní výměně drží většinu podílu. Ve vývozu České republiky to bude zejména ostatní strojírenství a ostatní zpracovatelský průmysl a některá menší odvětví s vysokým potenciálem, například telekomunikační služby a ostatní potravinářský průmysl. Z hlediska dovozu se objem zvýší ve zpracovatelském průmyslu a v dopravě. Nárůst mezi deseti a dvaceti procenty nastane u většiny odvětví. V důsledku odstranění vysokých překážek obchodu poroste skokově dovoz v některých menších odvětvích, například ostatní rostlinná a živočišná výroba a ostatní služby. Výsledky CGE modelu ukazují, že Dohoda je velmi důležitým prvkem pro posílení českokorejských obchodních vztahů, ale z hlediska celé české ekonomiky její význam není takový, aby výrazně ovlivnil hlavní makroekonomické ukazatele ČR. Změna výše cel jak v České republice, tak i v KR způsobí změnu v absolutní výši vybraných cel na obou stranách. Kdyby dohoda platila už v roce 2009, čeští vývozci by ušetřili téměř 310 mil. Kč. Státní rozpočet by naopak přišel o téměř 290 mil. Kč. Změny v netarifních opatřeních jsou řešeny s důrazem na skupiny motorová vozidla a díly (jedná se zejména o automobilový průmysl), spotřební elektronika, farmaceutický průmysl a chemický průmysl. Celní kvóty a ochranné mechanismy na některé potravinářské výrobky nejsou pro český vývoz příliš podstatné vzhledem k velmi nízké vzájemné obchodní výměně v tomto odvětví. Vzájemná spolupráce na poli technických standardů a regulace a hodnocení shody výrobků má přinést zjednodušování a sjednocování standardů a procedur a mohla by usnadnit pronikání českých vývozů na korejské trhy. Pro motorová vozidla by měly být postupně odstraněny veškeré netarifní bariéry, a to zejména díky harmonizaci předpisů. Bariéry budou postupně odstraňovány i pro elektroniku, jedná se zejména o odstranění opakovaného testování a vzájemné uznávání certifikátů o shodě. Ve farmaceutickém průmyslu by měla být posílena ochrana výrobků a zvýšena transparentnost cenové politiky na trhu, zatímco v chemickém průmyslu se Dohoda pohybuje na úrovni obecných ustanovení o spolupráci. Dopad na většinu odvětví a usnadnění vývozu do KR by měla ustanovení o odstranění technických bariér vývozu, která se obecněji zabývají harmonizací technických požadavků na výrobky a zboží.