Správa bytových domů v kostce

Dne 17. května 2007 NR SR schválila zákon č. 268/2007 Z z., Kterým se mění zákon NR SR č. 182/1993 Sb. o vlastnictví bytů a nebytových prostor, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“).

Správa bytových domů
Správa bytových domů

I. Charakteristika bytového domu (dále jen dům)
§ 2 odst.2
Domem se rozumí budova, ve které je více než polovina podlahové plochy určena na bydlení a má více než tři byty a ve které byty a nebytové prostory jsou za podmínek stanovených v tomto zákoně ve vlastnictví nebo spoluvlastnictví jednotlivých vlastníků a společné části domu a společná zařízení tohoto domu jsou současně v podílovém spoluvlastnictví bytů a nebytových prostor.
II. Zpráva bytového domu
§ 6 odst. 2-4
Zpráva domu zprostředkovatelské služby a zboží, kterými správce nebo společenství zajišťuje pro vlastníky bytů a nebytových prostor v domě:
a / provoz, údržbu, opravy a udržování společných částí domu,
b / služby spojené s užíváním bytu nebo nebytového prostoru,
c / vedení účtu domu v bance,
d / vymáhání škody, nedoplatků ve fondu oprav a údržby a jiných nedoplatků,
e / jiné činnosti, které bezprostředně souvisí s užíváním domu jako celku jednotlivými
vlastníky bytů a nebytových prostor v domě.

Správa bytových domů v kostce
Správa bytových domů v kostce

III. Správce:
§ 8 odst..1
Správcem může být právnická nebo fyzická osoba – podnikatel, která má v předmětu podnikání nebo činnosti správu a údržbu bytového fondu. Pokud vlastníci nezaloží Společenství vlastníků bytů (SVB), musí uzavřít smlouvu o výkonu správy s profesionálním správcem.
Standardně správce poskytuje:
• Vedení odděleného účetnictví,
• Uzavírání smluv s dodavateli jménem vlastníků (teplo, voda, elektřina pro společné prostory, servis výtahů, revize, deratizace, kontrola požární a provozní bezpečnosti domu),
• Vymáhání nedoplatků a náhrady škody,
• Zajištění oprav a při větších investicích i výběrové řízení na dodavatele prací
• Vedení agendy a evidence související s domem
• Administrativní služby,
• Odpisy stavu měřidel v bytech – pokud se nedohodne s vlastníky jinak
• Jedenkrát ročně vypracování zprávy o stavu domu a činnosti správce

Správce je povinen:
• Provádět správu majetku vlastníků samostatně a nejpozději do 31. května následujícího roku předložit vlastníkům bytů a NBP v domě zprávu o činnosti za předchozí rok a zároveň provést vyúčtování nákladů spojených s bydlením za předchozí kalendářní rok.
• Při správě majetku hospodařit v souladu s podmínkami smlouvy o výkonu správy
• Zastupovat vlastníků bytů a NBP při vymáhání škody, která jim vznikla činností třetích osob
• Sledovat úhrady za plnění a úhrady záloh do FOaÚ od vlastníků bytů a NBP a vymáhat vzniklé nedoplatky
• Umožnit vlastníkovi bytu nebo NBP na požádání nahlédnout do dokladů týkajících se správy domu nebo čerpání fondu oprav a údržby
• Svolat schůzi vlastníků bytů a NBP podle potřeby, nejméně jednou za rok, nebo jestliže o to požádá nejméně čtvrtina vlastníků bytů a NBP
• Při pořizování služeb a zboží sjednat co nejvýhodnější podmínky; je povinen řídit se rozhodnutím nadpoloviční většiny vlastníků bytů a NBP o výběru dodavatele

Správce odpovídá za závazky vlastníků bytů a NBP, vzniklé při výkonu správy, až do výše splacených úhrad za plnění nebo do výše zůstatku FOU v příslušném domě
Správce odpovídá za závazky vlastníků bytů a NBP, vzniklé při výkonu správy, až do výše splacených úhrad za plnění nebo do výše zůstatku FOU v příslušném domě

• Správce odpovídá za závazky vlastníků bytů a NBP, vzniklé při výkonu správy, až do výše splacených úhrad za plnění nebo do výše zůstatku FOU v příslušném domě. Odpovědnost za úhradu závazků vůči dodavatelům služeb a zboží, které obstarává správce v rámci smlouvy o výkonu správy, nese vlastník bytu nebo NBP, jen pokud nejsou kryty úhradami za plnění nebo úhradami záloh do fondu oprav a údržby správci.
Zástupce vlastníků:
§ 8a odst.4
Styk vlastníků bytů a nebytových prostor v domě se správcem zajišťuje zástupce vlastníků zvolen na schůzi vlastníků bytů a nebytových prostor (NBP) v domě. Zástupce vlastníků informuje vlastníků bytů a NBP v domě o činnosti správce a o důležitých otázkách provozu domu. Zástupce vlastníků je povinen uplatňovat vůči správci požadavky vlastníků bytů a nebytových prostor v domě v souladu se smlouvou o výkonu správy. Zástupce vlastníků ne oprávněn rozhodovat o věcech, o kterých mohou rozhodovat pouze vlastníci bytů a NBP v domě.
Zástupce vlastníků je laicky označován jako důvěrník, předseda samosprávy či domovník. Uživatelé bytů často v zástupci vlastníků vidí univerzálního člověka, který by měl dělat údržbáře, zprostředkovatele, ekonoma, právníka, policistu, uklízeče, pošťáka atd. Podobné služby se od něj žádají často bez ohledu na jeho soukromí. Náplň práce může zástupci vlastníků podle potřeb domu schválit schůze vlastníků bytů a NBP. Toto rozhodnutí je třeba iz hlediska kontroly zástupce ale i proto, aby od něho nežádali služby, které nemá v náplni práce a stanovily i odměnu z fondu oprav a údržby.
Pro bytový dům ve zprávě je optimální, pokud má za každý vchod jednoho zvoleného vlastníka – vchodového důvěrníka. Zástupci vchodů – ustavující důvěrníci pak tvoří výbor vlastníků bytového domu. Členové výboru (tzv. Samosprávy) se ve spolupráci se správcovskou společností podílejí na správě, provozu a obnově domu. Výbor vlastníků (ustavující důvěrníci) si zvolí jednoho zástupce vlastníků bytů. Tímto zvolením ho vlastníci zmocňují, aby je zastupoval v jednání se správcem.

Dokumenty, který by měl zástupce vlastníků znát:
• Smlouva o výkonu správy
• Zákon 182/1993 v úplném znění
• Zákon 657/2004 a zákon 99/2007 o tepelné energetice
• Vyhláška 630/2005 URSO
• Vyhláška MH SR 152/2005
• Smlouvy s dodavateli pro dům
• Obchodní a občanský zákoník
• Zákon 442/2002 o veřejných vodovodech a kanalizacích
• Zákon 276/2001 o regulaci
• Zákon 527/2002 o veřejných dražbách
• Vyhláška 718/2002 Vyhrazené technická zařízení

Úkoly zástupce vlastníků bytů:
Úkoly zástupce vlastníků bytů:

Úkoly zástupce vlastníků bytů:
1. Informovat vlastníků bytů prostřednictvím vývěsek v každém vchodu o záležitostech týkajících se bytového domu.
2. Čtvrtletně nebo pololetně ve vývěskách předložit zprávu o stavu fondu oprav a údržby, jakož i účel a výši čerpání finančních prostředků.
3. Aktivní vyhledávat informace a seznamovat se s opatřeními na zlepšení ekonomiky a funkčnosti domu a po konzultaci se správcem jejich předkládat schůzi vlastníků bytů na schválení.
4. Účastnit se na pracovních setkáních, které organizuje správce. Ve spolupráci se správcem připravovat schůzi vlastníků bytů v bytovém domě a návrhy usnesení, řídit průběh schůze, ve vývěskách zveřejnit přijatá usnesení do pěti dnů od konání schůze.
5. Kontrolovat společné prostory včetně střechy, jejich technický stav a fakturační měřidla a spolu se správcem sestavit návrh plánu oprav.
6. Kontrolovat, zda nájemci společných nebo nebytových prostor dodržují podmínky nájemních smluv.
7. Objednávat u správce opravy společných částí a zařízení domu, případně jiné dodávky pro potřeby domu na základě rozhodnutí vlastníků bytového domu- dokladovat jejich zápisem a usnesením z domovní schůze vlastníků BD. Menší řemeslnické práce (sklenář, zámečník apod.) Případně materiál může objednat samostatně ve finančním limitu, který schválila schůze vlastníků bytů. Náklady proplatí správce po předložení dokladů. Další možností je, že schůze vlastníků schválí operativní fond (resp. Fond drobných výdajů) a pravidla s jeho manipulací. Disponuje jím zástupce vlastníků a kontrolují nejméně dva zvolení vlastníci. Správce fond dotuje na základě usnesení z domovní schůze vlastníků. Za čerpání fondu odpovídá zástupce vlastníků BD. Praxe ukazuje, že drobné opravy a materiál (klíče, žárovky, oprava zámků atd.) Lze tímto způsobem zajišťovat rychlejší a levnější.
8. Získávat reference o dodavatelích, jejichž nabízí správce, případně navrhovat jiných, účastnit se na výběru dodavatele (pokud se dosáhne shoda se správcem, rozhodne hlasování vlastníků bytů podle § 8b / 3, Z. 182/1993), připomínkovat smlouvy.
9. Podle svých schopností a možností kontrolovat kvalitu dodávaných služeb (úklid, zimní údržbu, práce na společných částech a zařízeních apod.) Ve složitějších případech je kontrolovat spolu s technikem správce.
10. Kontrolovat správce jako plní závazky vyplývající ze smlouvy o výkonu správy a zákona 182/1993. V případě nejasností souvisejících se správou domu žádat správce o vysvětlení. Kontrolovat správnost faktur a stav nedoplatků. Upozornit vlastníka na nedoplatek, pokud přesáhne 1,5 násobek předepsané měsíční zálohy. Uplatňovat reklamace a požadavky týkající se ekonomiky domu a společných částí a zařízení, případně všech bytů. Individuální problém svého bytu řeší vlastník.
11. Oznamovat správci pojistné události.
12. Provádět odpočet poměrových měřidel v bytech a společných prostorách podle pokynů správce, pokud tato činnost není zajištěna jinak.
13. Podle potřeby a tak, aby byly v souladu se zákonem, vypracovávat a aktualizovat interní předpisy domu související s jeho užíváním a po konzultaci se správcem jejich předkládat schůzi vlastníků bytů a NBP ke schválení.
14. Nakupovat a provádět drobnou údržbu pro potřeby společných částí domu (výměna žárovek, zámků apod.)
15. Zpřístupňovat bytový dům podle potřeby dodavatelů. Pokud není jiná možnost, učiní tak technik správce nebo jiná pověřená osoba. Povinností zajistit oprávněným osobám přístup k uzávěrem a stoupacím vedením vody, plynu, topení a kanalizace. V případě své nepřítomnosti umožnit správci a náhradníkovi přístup k příslušným klíčem. Při předání funkce sepsat předávací protokol, který obsahuje seznam předávaného inventáře, dokumentace, předání operativního fondu, datum, jména a podpisy obou stran.
16. Vést evidenci a archiv – zápisy ze schůzí vlastníků bytů, kopie smluv s dodavateli, údaje o nákladech domu, inventář, korespondenci za 5 let, údaje o spotřebě (teplo, voda, elektřina), opravách a údržbě, seznam vlastníků bytů, jména vlastníků, kterým byly poskytnuty klíče od společných prostor (prádelny, sušárny, kočárkárny apod.) vést údaje o hospodaření s operativním fondem.
17. V případě potřeby změny správce předložit vlastníkům bytů nejméně tři nabídky.

Společenství zakládají vlastníci jednoho nebo více bytových domů.
Společenství zakládají vlastníci jednoho nebo více bytových domů.

IV. společenství:
§ 7, § 7a), § 7b), § 7c), 7 d)
Společenství zakládají vlastníci jednoho nebo více bytových domů. Podmínkou je, aby se mezi nimi našli alespoň čtyři vlastníci ochotni vykonávat funkci předsedy a tři členové Rady. Společenství vzniká dnem zápisu do rejstříku společenství vedeném obvodním úřadem v sídle kraje příslušného podle sídla Společenství.
V. Domovní schůze:
Oznámení o schůzi vlastníků musí být v písemné formě doručeno každému vlastníkovi bytu nebo NBP v domě minimálně pět dnů před dnem konání schůze. Výsledek hlasování oznamuje ten kdo schůzi svolal a to do pěti pracovních dnů od konání schůze vlastníků způsobem obvyklým v konkrétním bytovém domě.
Vlastník bytu nebo NBP v domě má právo, povinnost a odpovědnost podílet se na správě domu a hlasováním rozhodovat o domě. K přijetí usnesení na domovní schůzi platí tři pravidla:
• Pokud dům mění formu zprávy nebo se bytový dům rozhoduje o financování investičních akcí z úvěru je třeba souhlasu 2/3 -Nové většiny všech vlastníků
• Pokud se rozhoduje o správci, smlouvě o správě, zřízení společenství vlastníků nebo věcech souvisejících s finančními výdaji je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech vlastníků
• O ostatních věcech rozhoduje nadpoloviční většina přítomných na domovní schůzi, pokud ani hodinu po jejím zahájení se nedostavila alespoň polovina všech vlastníků v domě (až na výjimky uvedené v § 14 odst.2 zákona 182/1993 CFU).
Domovní schůze rozhoduje o všech náležitostech domu a její usnesení jsou právně závazné pro správce, společenství vlastníků, zástupců vlastníků, jakož i případné zmocněné osoby – pokud jsou v souladu s platnou legislativou. Přehlasována menšina je povinna podřídit se většinovému rozhodnutí.

Městská bytová správa, vydává tento písemný materiál jako pomůcku pro zástupce vlastníků a zároveň vydává následující interní nařízení:

Zástupce vlastníků BD je povinen:
• Napsat zápis z domovní schůze a doručit kopii zápisu spolu s usnesením a prezenční listinou správci tak, aby správce věděl realizovat přijaté usnesení vlastníků na schůzi (např. Zvýšení Fou a i.) – Nejpozději do 30 kalendářních dnů od jejího konání.
• V případě, že na domovní schůzi je žádoucí přítomnost správce, doručit včas písemnou pozvánku vedoucí refer. pro styk se zástupci vlastníků BD p. Rojíkovej, která zajistí účast zástupce MsBS, s.r.o.
Správce pořádá:
• pracovní setkání zástupců vlastníků BD a předsedů Společenství – čtvrtletně, na kterém si přítomní převezmou evidenci neplatičů a stav Fou za konkrétní čtvrtletí a do 5 pracovních dnů vyhotoví zápis, který ověří svým podpisem na zasedání schválení dva ověřovatelé a následně ji doručí všem zástupcům vlastníků a předsedou společenství
• svolává minimálně l-krát ročně schůzi vlastníků v spravovaných bytových domech,
• na žádost zástupce vlastníků svolá domovní schůzi, vyhotoví pozvánky a jejich doručí jejich vlastníkem prostřednictvím zástupce vlastníků, připraví prezenční listinu a následně zápis s usnesením, kterou doručí do 5 pracovních dnů ode dne konání schůze k podpisu – dvěma ověřovatelem a po podepsání zástupci vlastníků. Zástupce vlastníků zajistí následně její zpřístupnění vlastníkem – formou jejího vyvěšení na přístupné místo pro všem vlastníky bytového domu.
Správce navrhuje schválit na domovních schůzích:
• doručování pozvánek na domovní schůzi, jakož i jiné korespondence poštou s tím, že poštovné bude uhrazeno z fou
• předložen domovní řád, který bude vyložen na přístupném místě pro všechny uživatele bytového domu