Žigulík – Nadčasové vozidlo Lada bylo dokonalé už od prototypu

Žigulík – Nadčasové vozidlo Lada bylo dokonalé už od prototypu.

Když se řekne „žigulík“, většina dnešních motoristů si představí jeden z obstarožních symbolů totalitní éry.

 

Žigulík
Žigulík

VAZ 2106, nazývaný také Lada 1600 se vyráběl od roku 1976. Přestože byl nástupcem modelu 2103, prvních osm let produkce se oba modely prodávaly souběžně. Výroba byla ukončena v roce 2005, kdy jeho pozici nahradil model VAZ 2107.

žigulík
žigulík

VAZ 2103 byl lépe vybaveným typem modelu 2101, který byl vůbec prvním automobilem značky VAZ (později Lada) a který se stal technickým základem pro řadu dalších spřízněných modelů této značky. Samotný VAZ 2101 byl licenční úpravou italského Fiatu 124, VAZ 2103 byl inspirován jeho modernější variantou 124 Spécial s úpravami podle novějšího Fiatu 125.

žigulík
žigulík

Charakteristickým znakem vozu jsou dvě dvojice světlometů na čele vozu, které jej na první pohled odlišují od mateřského modelu. Přední maska byla více chromovaná a na bocích karoserie přibyly okrasné lišty ze stejného materiálu. Na zadních C sloupcích přibyly větrací mřížky. Interiér prošel řadou změn, aby byl více umocněn jeho přepychovější charakter oproti základním modelům. Palubní deska se mohla pochlubit netradičním prvkem automobilů sovětské výroby té doby – dekorem z imitace dřeva, doplněné klasickým plastem. Komfort cestujících zajišťovala upravená přední sedadla a zadní sklopná loketní opěrka uprostřed mezi dvěma zadními sedadly. Vylepšen byl také volant, po jehož levé straně je atypicky umístěno zapalování motoru.

Technicky se oproti původnímu 2101 téměř v ničem neliší. Vzhledem k tomu, že nejvíce sportovně laděný vůz tehdejší nabídky značky VAZ dosahoval vyšších rychlostí než standardní modely, byl v zájmu větší bezpečnosti posílen brzdový systém s předními kotoučovými a zadními bubnovými brzdami o podtlakový posilovač. Již zmiňovaných vyšších rychlostí automobilu bylo dosaženo instalováním nového výkonnějšího motoru, jehož objem činil 1 451 cm3. Poskytoval výkon až 55,2 kW (75 koní) a vůz se mohl dostat na maximální rychlost mírně přes 150 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za zhruba 17 sekund.

Doba výroby tohoto modelu 11 let patřila v produkci značky VAZ té doby k nízkým hodnotám – průměrná délka výroby u bratrských modelů (z nichž některé se vyrábějí do současnosti) se pohybovala okolo 23 let. Celkem vyjelo z továrny v Togliatti přes 1 300 000 automobilů řady 2103.

VAZ 2103 se objevil ve větší míře také v několika filmech. Ve snímku Neuvěřitelná dobrodružství Italů v Rusku (1973) bylo použito hned několika vozů s profesionálními italskými kaskadéry. Dále hrál model 2103 větší role i v romantické komedii Ironie osudu aneb Rozhodně správná koupel (1975) nebo oscarovém dramatu Moskva slzám nevěří (1979).