Analytik ropy a zemního plynu: Maďarské zásoby benzínu pomáhají OMV, ale také MOL

Analytik ropy a zemního plynu: Maďarské zásoby benzínu pomáhají OMV, ale také MOL
Analytik ropy a zemního plynu: Maďarské zásoby benzínu pomáhají OMV, ale také MOL

Maďarsko uvolňuje část svých strategických zásob benzínu a nafty, aby pomohlo situaci způsobené delší než plánovanou odstávkou ropné rafinérie OMV Schwechat, uvedl ministr technologie a průmyslu. Tamás Pletser, analytik ropy a zemního plynu v Erste Bank, poskytl rozhovor o podrobnostech tohoto nového rozhodnutí.

Maďarsko má ve strategických zásobách asi 800 milionů litrů paliva – a podobné množství ropy. To je podle pravidel ekvivalent dovozu za minimálně 90 dní, což je to, co je potřeba v případě přerušení dodávek, řekl Tamás Pletser.

Infostart píše, že OMV Hungária bude mít přístup k zásobám , které otevřela vláda, aby mohla zásobovat čerpací stanice rakouské skupiny. Analytik Erste Bank se domnívá, že v závislosti na znovuotevření závodu ve Schwechatu bude pravděpodobně na Rakušanech, aby doplnili zásoby.

Při zákonem požadované vodní tlakové zkoušce v rámci závěrečných prací na zarážce rafinérie došlo 3. června k výraznému poškození jednotky destilace ropy po mechanické nehodě. Tato jednotka zpracovává většinu ropy na její různé složky, čímž ji připravuje k dalšímu zpracování v rafinérii, píše web OMV . OMV dodává, že v současné době nelze zatím odhadnout dobu trvání opravné fáze, nicméně byl vytvořen nový zásobovací systém pro zásobování trhů obsluhovaných rafinérií Schwechat.

Na otázku, zda je nedostatek paliva v Evropě skutečnou hrozbou, bez ohledu na uzavření rafinérie ve Schwechatu, Pletser zdůraznil, že zásoby jsou na několik desetiletí. Zejména množství skladované motorové nafty je velmi nízké. To se shoduje s prohlášením, které na konci května učinil šéf Mezinárodní energetické agentury (IEA) Fatih Birol, že Evropa by mohla v létě čelit potížím, dodává Infostart .

Ještě v březnu vláda a MOL uvedly , že v Maďarsku není žádná krize dodávek paliva, pouze extrémní nárůst poptávky, což způsobilo logistickou výzvu. V dubnu generální ředitel MOL Zsolt Hernádi dodal , že zatímco „dodávky surovin pro Maďarsko jsou nepřetržitě zajištěny“, „dokud bude platit cenový strop, bude docházet k napětí v zásobování “.

Vzhledem k tomu, že velkoobchodní cena v regionu je zdaleka nejlevnější v Maďarsku, vytváří to další tlak na logistiku MOL, maďarské ropné a plynárenské společnosti, protože nyní musí zásobovat celé Maďarsko zemi ztrátou OMV. Pletser si myslí, že uvolnění strategických akcií také částečně slouží k uvolnění tohoto druhu tlaku na MOL.