
Delegace z Paraguaye, Bolívie, Brazílie a Uruguaye nedávno svolaly schůzku, aby napadly argentinské zavedení mýtného na vodní cestě Paraná-Paraguay. Sousední země tvrdily, že důkazy předložené Argentinou neposkytují dostatek služeb, aby ospravedlnily obvinění.
Rozhodnutí Argentiny zavést daň z konce loňského roku bylo hlavním sporným bodem. Argentina poplatek odůvodnila nutností investic do bagrování, signalizace a technologií. Toto opatření však narazilo na odpor, zejména kvůli jeho výraznému dopadu na dovoz a vývoz z vnitrozemské Paraguaye. Tato země se silně spoléhá na lodní dopravu po vodní cestě, která přepravuje přes 90 % jejího vývozu obilí a zahraničního obchodu.
Stálá komise pro dopravu v povodí Plata (CPTCP) a několik organizací argentinského průmyslu podpořily jejich postoj v odezvě na nálady sousedních zemí a zdůraznily, že geografické podmínky řeky umožňují bezpečnou plavbu bez nutnosti velkých bagrovacích zásahů.
Argentinská delegace připustila, že mýtné nesouviselo s bagrováním, ale místo toho se soustředilo na signalizaci, časté změny trasy a instalaci automatického identifikačního systému (AIS) pro monitorování lodí v reálném čase. Tato odůvodnění však nebyla podložená a delegace a uživatelé vodních cest je považovali za neúčinné.
Po osmi měsících diskusí v rámci Dohodové komise bylo rozhodnuto předložit záležitost Mezivládnímu výboru pro vodní cesty (CIH), poté, co nebylo možné dosáhnout uspokojivého řešení na úrovni komise.
Argentinská delegace se postavila proti tomuto rozhodnutí a trvala na pokračování diskuse na technické úrovni bez pozastavení uplatňování poplatku, jak požadovaly ostatní země.
Debata se uskutečnila během 59. zasedání Výboru pro dohodu v Buenos Aires. Paraguayskou delegaci vedenou ministerstvem zahraničních věcí tvořili odborníci z ministerstva veřejných prací a komunikací, Národní správy plavby a přístavů a velitelství námořnictva.
Na konci jednání nedošlo k dohodě. Dotčené státy se rozhodly eskalovat záležitost na další úroveň jurisdikce v CIH. Faktury za mýtné budou i nadále vystavovány, ale nebude hrozit zadržení plavidla nebo zákaz průjezdu v případě nezaplacení.
To znamená významný pokrok v probíhající výzvě řízení vodní cesty Paraná-Paraguay, což podtrhuje význam dialogu a spolupráce mezi zeměmi Mercosuru. Zatímco Argentina zůstává ve svém rozhodnutí neochvějná, vyřešení této kontroverze bude záviset na tom, jak CIH bude tento problém řešit v budoucích diskusích.