Susan Wojcicki – YouTube CEO

Susan Wojcicki
Susan Wojcicki

Wojcicki se podílela na založení společnosti Google a v roce 1999 se stala první marketingovou manažerkou společnosti Google. Později vedla obchodní činnost společnosti Google v oblasti online reklamy a byla pověřena vedením původní video služby Google. Poté, co Wojcicki sledovala úspěch webu YouTube, navrhla v roce 2006 akvizici YouTube společností Google a od roku 2014 zastává funkci generálního ředitele YouTube.

Wojcicki se podílela na založení společnosti Google
Wojcicki se podílela na založení společnosti Google

Wojcicki má odhadovanou čistou hodnotu majetku 580 milionů dolarů.

Susan Diane Wojcicki se narodila 5. července 1968 Esther Wojcicki, pedagožce židovského původu a Stanleymu Wojcicki, polskoamerickému profesoru fyziky na Universitě Stanford. Má dvě sestry: Janet Wojcicki (PhD, antropologka a epidemiologička) a Anne Wojcicki, zakladatelka 23andMe. Vyrůstala v kampusu Stanford s Georgem Dantzigem který byl její soused. Navštěvovala střední školu Gunn v Palo Alto v Kalifornii a psala do školních novin. První obchodní zkušenosti získala už ve věku 11 let, kdy Wojcicki prodávala podomním způsobem koření. Stdudovala humanitní obor na vysoké škole, jako první absolvovala první třídu informatiky.

Wojcicki studovala historii a literaturu na Harvardově univerzitě a promovala s vyznamenáním v roce 1990. Původně plánovala získat doktorát z ekonomie a kariéru na akademické půdě, ale když objevila zájem o technologii, změnila své plány.

Tepco jmenuje bývalého šéfa lobby Kobayashiho novým předsedou

Získala také magisterský titul v oboru ekonomie na Kalifornské univerzitě v Santa Cruz v roce 1993 a titul Master of Business Administration na UCLA Anderson School of Management v roce 1998.

V září 1998, ve stejném měsíci, kdy byla založena společnost Google, založili její zakladatelé Larry Page a Sergey Brin kancelář ve Wojcickiho garáži v parku Menlo. Než se Wojcicki v roce 1999 stal prvním marketingovým manažerem společnosti Google, pracoval v marketingu ve společnosti Intel Corporation v Santa Clara v Kalifornii a byl konzultantem managementu ve společnostech Bain & Company a R.B. Webber & Company. Ve společnosti Google pracovala na počátečních virálních marketingových programech a také na prvním Google Doodles. Wojcicki se také podílel na vývoji úspěšných příspěvků pro Google, jako jsou Google Images a Google Books.

Morrisonovo navrhované sdílení dat zahrnuje velké množství osobních údajů Australanů

V roce 2003 pomohl Wojcicki vést vývoj jednoho z klíčových produktů společnosti Google – AdSense. Působila jako první produktová manažerka a za své úsilí byla oceněna cenou Google Founders ‚Award [23]. Stala se senior senior viceprezidentkou společnosti Google pro reklamu a obchod a dohlížela na reklamní a analytické produkty společnosti, včetně AdWords, AdSense, DoubleClick a Google Analytics.

YouTube, tehdy malý start-up, úspěšně konkuroval službě Google Video Google, na niž dohlíží Wojcicki. Její odpovědí bylo navrhnout nákup YouTube.

Realizovala dvě největší akvizice společnosti Google – nákup YouTube za 1,65 miliardy USD v roce 2006 a nákup DoubleClicku v roce 2007 za 3,1 miliardy USD.

Generální ředitel YouTube
V únoru 2014 se Wojcicki stal generálním ředitelem YouTube. Byla označována za „nejdůležitější osobu v reklamě“ a v roce 2015 byla označena za jednu ze 100 nejvlivnějších osobností Time a v pozdějším čísle časopisu Time byla popsána jako „nejmocnější žena na internetu“.

V době, kdy byl Wojcicki výkonným ředitelem YouTube, společnost oznámila, že dosáhla 2 miliard přihlášených uživatelů měsíčně a že uživatelé sledovali jednu miliardu hodin denně. Existují lokalizované verze YouTube ve 100 zemích po celém světě v 80 jazycích. Od převzetí role generálního ředitele vzrostlo procento zaměstnankyň na YouTube z 24 na téměř 30 procent.

Wojcicki také dohlížel na vývoj a vydání nových aplikací a prostředí YouTube určených pro uživatele, kteří se zajímají o rodinné hry a hudební obsah. Pod jejím vedením společnost vyvinula další formy zpeněžení pro autory YouTube, včetně členství v kanálech, zboží a Superchatu. Dohlížela také na spuštění bezplatného předplatného služby YouTube, YouTube Premium (dříve známého jako YouTube Red) a její internetové internetové služby YouTube TV (OTT).

Během jejího působení YouTube zpřísnila zásady týkající se videí, která považuje za potenciálně porušující zásady týkající se projevů nenávisti a násilného extremismu. Přísnější zásady přišly poté, co The Times ukázal, že „reklamy sponzorované britskou vládou a několika společnostmi v soukromém sektoru se objevily před videy na YouTube podporujícími teroristické skupiny“ a několik velkých inzerentů v reakci na to své reklamy z YouTube stáhlo. Politiky vymáhání byly kritizovány jako cenzura. Někteří YouTubers tvrdí, že demonetizační systém je příliš přísný, což způsobuje, že jakýkoli vzdáleně „ostrý“ obsah se demonetizuje a v některých případech dokonce vede k odstranění kanálu tvůrců. Během polemiky kolem videa Logana Paula na YouTube o osobě, která spáchala sebevraždu, Wojcicki uvedl, že Paul neporušil zásady tří stávek YouTube a nesplnil kritéria pro zákaz vstupu z platformy.

Wojcicki zdůraznila vzdělávací obsah jako prioritu společnosti Youtube a 20. července 2018 oznámila iniciativu YouTube Learning, která investuje do grantů a propagace na podporu tvůrců obsahu zaměřeného na vzdělávání.

Dne 22. října 2018 Wojcicki kritizoval článek 13 směrnice Evropské unie o autorských právech, který dává YouTube výlučnou odpovědnost za odstranění obsahu chráněného autorskými právy, a uvedl, že by to ohrozilo schopnost tvůrců obsahu sdílet jejich práci.